4 tips för att få fler kunder!

10 september, 2013

Hösten är här och du är taggad för jobb. Det finns bara ett litet problem: dina kunder knackar inte direkt på dörren. I ärlighetens namn verkar de inte ens veta att du existerar! Självklart är det ditt jobb att hitta och fånga in kunderna. Men var finns de? Och hur ska du nå ut till dem? Här kommer fyra tips för att öka din kundstock.

 

Prickskjut! För att hitta dina kunder måste du såklart veta vilka de är. Det kräver att du blir specifik och konkret. För även om det kan kännas tryggare att sälja till ”alla”, så är det ingen effektiv strategi – den är till och med omöjlig! Jobbar du till exempel som småföretagskonsult så är din möjliga marknad 99% av alla Sveriges företag! Så det gäller att du definierar vilka småföretag du vill ha som dina kunder. Avgränsa din målgrupp efter storlek, bransch, typ av problem, geografi…

 

Hitta rätt kanaler. Ta reda på målgruppens intressen och beteenden. Använder de sociala media – och hur? Och var hittar du dem offline? Tänk föreningar, nätverk, organisationer… Bestäm var det är smartast för dig att synas, när och hur ofta. Och glöm inte bort ditt privata nätverk – berätta om det du gör och be om kontakter!

 

Fånga intresset. Sätt dig in i dina kunders vardag. Vad är viktigt för dem? Vilka är deras vanligaste problem och vilka av dessa kan du lösa? Vad behöver de veta om ditt erbjudande och vad skulle få dem att vilja köpa av just dig? Kundanpassa dina budskap. Och kommunicera tydligt med ett språk som tilltalar din målgrupp.

 

Underlätta beslut. Gör det enkelt för kunden att fatta beslut om ett köp. Bygg förtroende: dela med dig av information utan kostnad eller erbjud en nöjd-kund-garanti. Tidsbegränsa ett specialerbjudande eller dela upp din offert i tydliga leveranser. Kunden vill veta vad han eller hon får – och känna sig säker på att du levererar!

 

Det tar längre tid att få in nya kunder än att få en befintlig kund att köpa igen. Så ha också en strategi för hur du skapar nöjda kunder. Målsättningen är ju att en ny kund idag blir till en varaktig affärsrelation i framtiden!

Comment