Copy som säljer – så här lyckas du!

05 mars, 2013

Att skriva så att folk läser – och i bästa fall köper! – är en liten konst i sig. Samtidigt är copy viktigare än någonsin: med bloggar, trycksaker, hemsidor och sociala media gäller det att hålla textproduktionen igång – utan att slinta på tangentbordet!

 

Så hur skriver du texter som stärker ditt varumärke och hjälper dig nå ut till dina kunder? Här några tips på vägen:

 

• Vad vill du åstadkomma med dina texter? Fånga intresse? Stärka ditt varumärke? Skapa köpimpuls? Var klar över din målsättning innan du börja skriva. Och tänk på att olika kommunikationskanaler passar för olika saker.

 

• Målgruppsanpassa! Hemsida, Facebookinlägg eller tryckt material – vilka kundsegment läser vad? Målgruppsanpassa dina budskap. Förenkla ordval om dina kunder inte är lika tekniska eller branschinsatta som du. Testa av dina texter på vänner eller tidigare kunder.

 

• Hitta din egen stil. Ingenting är så trist som generiska företagstexter och standardiserade formuleringar! Våga ta ut svängarna – hitta ett sätt att kommunicera som stämmer med dig och ditt företag.

 

• Undvik närsynthet. Fundera över vad kunden är intresserad av – utgå ifrån det, snarare än det du själv brinner för. Var redo att ändra eller helt ta bort dina favoritstycken om det ger ökat kundvärde.

 

• Kvalitet i kort-kort. Blommiga stämningstexter i alla ära – men vad är poängen med din text? Utgå ifrån att dina kunder har mycket, mycket ont om tid och väldigt, väldigt lite tålamod. Läs igenom din text. Ta bort onödig information eller omständliga formuleringar.  Se till att läsbarheten håller ändå.

 

• Tänk dialog. Sociala media gör det enkelt att föra en dialog med din målgrupp. Ta vara på tillfället: bygg din business genom att lära känna dina kunder. Interaktion är mycket roligare än envägskommunikation!

 

• Uppdatera, lägg till, skapa nytt. Dina texter ska kännas fräscha. Håll din hemsida levande. Berätta om spännande nyheter i regelbundna kundbrev. Inaktuella texter gör mer skada för ditt företag än inga texter alls. Lägg upp en plan för dina uppdateringar om det behövs.

 

Med en begränsad budget kan det vara lockande att skriva företagstexterna själv. Samtidigt är det bara att inse: man kan inte vara bäst på allt. Om dina texter haltar eller är fyllda av slarv – ta hjälp! Din copy speglar ditt företag – så det gäller att de rätta budskapen lyser starkt.

Comment