Ditt varumärke – vem vill du vara?

22 december, 2013

När jag startade mitt första företag hade jag ingen tanke på varumärkesbyggande. Affärsidén var inte heller särskilt visionär: efter många år som konsult och affärsutvecklare startade jag… en konsultfirma inom affärsutveckling!

 

Loggan var klassiskt marinblå, lite fyrkantig och jag hade till och med lyckats klämma in ordet ”management” i firmanamnet. Mitt nästa steg tog jag i en lika försiktig riktning och började skriva samarbetsavtal med större konsultföretag.

 

En helt OK strategi. Förutom att inget av detta kändes rätt! Jag insåg snabbt att jag var less på att arbeta med stora organisationer, less på marinblå kostymer och utdragna beslut. Jag längtade efter att få jobba med små företag, med modiga ägare och stor potential för kreativitet och tillväxt!

 

Det blev plötsligt väldigt tydligt att både varumärke och strategi behövde en total makeover.

 

Idag jobbar jag helt utifrån min passion och jag är stolt över att hjälpa mina kunder, de riktigt små företagen med den stora potentialen. Och jag är noga med att förmedla detta på olika sätt: på min hemsida, i min logga och tagline, talat och skrivet via olika kanaler.

 

loggor

Den marinblå kostymen är ett minne blott och det blev mycket lättare att driva företag när grunden stämde och var tydlig. Därför vill jag i detta årets sista nyhetsbrev dela med mig av några tankar kring varumärkesbyggande.

 

Varför ska vi egentligen bry oss om varumärken? Jo, därför att de ytterst gör det enklare för oss att tjäna pengar! Ett tydligt varumärke blir en ”genväg” som gör det lättare för dina kunder att förstå vem du är och vad de kan vinna på att köpa av dig.

 

Men hur gör man egentligen? För dig som vill bygga – eller bygga om – ditt varumärke, här kommer fem tips:

 

Hitta din specialitet! Ju tydligare du är desto lättare är det att relatera till dig. Nischa dig genom att välja en tydlig målgrupp eller att lyfta fram dina specialområden eller ditt unika sätt att jobba på.

 

Välj värdeord! På vilka sätt är du unik? Vilka värden är viktiga för dig och företaget? Välj tre adjektiv. Kolla med dina kunder hur de faktiskt uppfattar dig. Var beredd att förändra om diskrepansen är stor.

 

Kommunicera kraftfullt! Tala tydligt om för dina kunder vilka de är och vad du lovar dem. T ex ”Den godaste glassen för diabetiker”, eller ”Vi hjälper 50-plussare att nå nästa karriärlyft”…

 

Checka det visuella! Signalerar din logga och dina färger det du vill? Är du konsekvent i ditt företagsmaterial? En genomtänkt helhet stärker ditt varumärke.

 

Bygg expertstatus! När du delar med dig av din kunskap så blir det enklare att relatera till och lita på dig. Och med ökad tillit ökar chansen för affärer. Hur skulle du helst vilja bygga din expertstatus – genom bloggar, föredrag, kurser…?

 

Att bygga ett varumärke tar tid. Det kräver att du jobbar genomtänkt, långsiktigt och konsekvent. Men: det är ett roligt jobb – och ett som ger konkreta resultat i företaget!

 

Från mig till er, alla modiga, driftiga och kreativa egenföretagare: en god jul och ett riktigt kul och framgångsrikt 2014! Vi hörs igen nästa år!

 

/Sanna

Comment