7 tips för att lyckas med säljmötet

29 januari, 2013

Dina försäljningsresultat beror ju mycket på din förmåga att presentera dig och ditt företag. Dessvärre var presentationsteknik ett helt bortglömt ämne i skolan för många av oss. Och så plötsligt står vi där som egna företagare och ska vara allt, inklusive supersäljare! Känner du dig som Bambi på hal is under säljmöten? Här kommer några tips som gör det enklare:

Var förberedd. Var klar över syftet med mötet. Ha en tydlig struktur, kanske till och med ett manus. Men var naturlig och flexibel: lär känna materialet så att du lätt kan anpassa dig till kunden utan att tappa bort dig.

Var kortfattad. Ingen gillar en evighetspratare. Lämna utrymme för frågor och ett samtal kring kundens behov. Interaktion ger utrymme för relationsbyggande – vilket ju ofta är nyckeln till framgång!

Våga vara personlig. En presentation som ser ut och låter som alla andra fångar sällan intresse. Se till att din personlighet lyser igenom. Våga göra något som sticker ut. Hur vill du att kunden ska minnas dig?

Undvik detaljer. Visst vill du att kunden verkligen ska förstå hur bra ditt koncept är. Men för mycket information kan röra till det. Kom snabbt till poängen: vad är det viktigaste du vill förmedla? Spara detaljerna till samtalet efteråt.

Skryt inte, men skäms aldrig. Stå helhjärtat bakom ditt erbjudande och dina priser. Om du tvekar kommer kunden också att göra det. Lyft fram de unika fördelarna med ditt erbjudande på ett tydligt sätt. Men översälj inte, det blir bara krampigt – håll dig till fakta och lita till att kunden kommer att förstå.

Värt att sägas? Säg det! Nervositet kan göra att vi stressar igenom en presentation. Men om något är värt att sägas, så är det värt att sägas ordentligt. Gå igenom ditt material. Ta bort det som inte känns helt relevant. Öva, tajma, justera. När du är koncis och relevant kan du lugnt och mummelfritt föra fram dina budskap.

Respektera tystnad. Uppstår en paus i samtalet, ta det lugnt och undvik onödigt pladder. Låt kunden reflektera i lugn och ro: det visar att du är en trygg person som respekterar kundens behov.

Om du ändå har svårt att få till det kan det vara ett tecken på att ditt affärskoncept inte är helt klart. Räta ut alla frågetecken innan du ger dig ut på möten. Ett glasklart koncept gör det lättare att sälja!

One Comment

  1. Christian

    Kanon

Comment