Kalla samtal – hur du fångar intresset över telefon

14 april, 2013

Kalla samtal är nog bland det tuffaste inom försäljning. Prospektet väntar sig inte ditt samtal, och man har sällan ingångar som underlättar vid den första kontakten. Här har jag sammanställt de vanligaste frågorna jag får kring kalla samtal, och mina tips för att lyckas!

 

Vad ska jag tänka på innan jag ringer?

 

• Läs på om kunden. Är din produkt eller tjänst rätt för dem? Hur kan det du säljer hjälpa?
• Checka inte av din prospektlista utan glöd. Var motiverad inför varje samtal!
• Vet vad du vill uppnå över telefon: att sälja, få till ett möte…
• Sätt ihop ett kundregister: notera vem du talade med, när, om vad och nästa steg.

 

Hur får jag kunden intresserad?

 

• Stäm av att personen har tid att prata med dig. Om svaret är nej: fråga när du kan ringa upp igen.
• Var kortfattad! Presentera dig med namn och företag. Var redo att svara på vad det gäller: ha en oneliner som skapar intresse!
• Anpassa dig till känslan du får av kundens personlighet (formell, avspänd, stressad…).
• Om du ”bara” vill få till ett möte: berätta att du inte vill sälja, utan bara få chansen att presentera en spännande lösning.
• När du väl har kundens öra, försök att få till ett intressant samtal. Översälj inte ditt budskap, ställ frågor som gör att du lär dig mer om kunden.

 

Min försäljning går dåligt – vad gör jag för fel?

 

Vanliga missar vid kalla samtal:

• Du ringer när du inte känner dig motiverad eller trygg i dig själv. Har du en dålig dag, sumpa inte bra prospekt – ta ett varv med hunden i stället.
• Du är för påträngande. Var ödmjuk, babbla inte på utan invänta att du har kunden med på noterna.
• Du bemöter inte kundens invändningar på ett tillfredsställande sätt. Lär dig vilka de vanligaste är och hitta konstruktiva svar.

 

Hur hanterar jag min nervositet?

 

• Minns att personen på andra änden inte står över dig på något vis! Kunden behöver förhoppningsvis det du har – försäljning är en transaktion på lika villkor.
• Vågar du vara dig själv har du vunnit mycket! Konstlade säljtricks – som en alltför personlig ton eller överdriven användning av förnamn – funkar sällan.
• Förbered ett manus, eller punkta ner det viktigaste du vill ha sagt. Var klar över dina unika fördelar och redo för motfrågor.
• Notera vad som gick bra och vad du vill göra bättre nästa gång.

 

Vilka är dina bästa trick för att få till ett bra samtal med kunden över telefon? Dela gärna med dig här nedanför! :) /Sanna

Comment