Tänk nytt – bli en bättre säljare!

10 mars, 2015

Visst finns det tillfällen då kunden helt enkelt inte vill ha det du säljer. Men många säljsamtal skulle nog gå bättre om vi gjorde annorlunda. Om vi hanterade kunden smidigare. Kommunicerade tydligare. Skapade ett starkare avtryck.
Hur vi är som säljare grundas i vad vi tänker om oss själva och kunden. Här några vanliga fällor, och alternativa sätt att tänka.

 

Ursäkta att jag stör. Du ringer kunden med grundkänslan att du är till besvär. Att du avbryter i något viktigt, eller kommer uppfattas som (ännu) en jobbig säljare. Och visst kan det vara så. Men allt beror på hur du presenterar dig och det du säljer. Fundera över varför kunden kommer att bli glad över ditt samtal.

 

Inget märkvärdigt. Du är osäker på vem som faktiskt skulle vilja ha din tjänst eller produkt; hur bra den är; och hur den står sig i konkurrensen med andra. Om du inte är säker på värdet av det du säljer, så blir det svårt att övertyga kunden. Sätt dig in i kundens sits – vad skulle han eller hon få ut av det du säljer?

 

Kunden är kung. Visst, kunden har alltid rätt och vi ska alltid göra vårt yttersta för att kunden ska bli nöjd. Men det betyder inte att kunden står över dig på något sätt. Ni är jämbördiga parter i, vad som förhoppningsvis blir en transaktion. Ha respekt för kunden, men glöm inte bort ditt egenvärde.

 

Jag duger inte. För ung, för nystartad, för introvert, för gammal… Det finns många etiketter vi kan sätta på oss själva, som riskerar att försätta oss i mentalt underläge. Men många utmaningar kan vändas till fördelar. Fundera över vad som gör dig unik och hur du vill förmedla dina styrkor till kunden.

 

Rea, kom och köp! Du sätter en för billig prislapp, prutar för mycket eller har svårt att förklara din prissättning. En tydlig och lönsam prisstrategi kräver att du tänker objektivt kring värdet av din tjänst eller produkt; att du har koll på den marknad du befinner dig. Vilken är din prisstrategi – och varför?

 

Egentligen är jag ingen säljare. Sorry, det stämmer inte: kör du eget så måste du kunna sälja. Om du dras med gamla sanningar om din egen säljförmåga, så är det dags att tänka om. Vad har du som gör dig till en bra säljare? Vad känns kul med försäljning? Vad gjorde du ”rätt” senast det gick riktigt bra?

 

Ge dig själv chansen till bättre säljresultat: skapa nya, effektiva tankemönster – och var redo att ta fram dom när det krävs!

Comment